Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. juli 2018

Sump-skræppe eller strand-skræppe?

Grønjordssøen på Amager Fælled er ved at tørre ud og i den forbindelse er store mudderflader blevet blottet. Jeg har derfor været et smut ude på fladerne for at se, om man monstro skulle kunne være heldig at finde en dyndurt. Mig bekendt er dyndurt på Amager Fælled senest registreret i 1924 af Wiinstedt, så man skal nok være mere en heldig for at finde den. Det lykkedes da heller ikke.

Til gengæld fandt jeg mange eksemplarer af noget, jeg først antog for at være strand-skræppe. Dette er i sig selv også ret sjovt, da den vist nok ikke er set derude siden AFD-kortlægningen i 1990´erne.

Der var dog en del af individerne, som var meget atypiske for strand-skræppe, sådan som jeg kender den (jeg kender den som en kompakt og gullig plante med tætsiddende nøgler). Jeg hæfter mig ved de store grundblade, den mere oprette vækst, den grønne farve og de spredte nøgler. Til gengæld så tænderne på blosteret ud til at være lidt længere end bredden af blosterbladet. Støvknapperne var meget tæt på 1 mm, måske lidt under.

Det så umiddelbart ud til, at de sump-skræppe-lignende individer havde samme længde blosterbladetænder som individerne af de mere strand-skræppe-lignende individer.

Billeder følger.


Foto: Nikolaj H. Correll

De senest indberettede arter i Naturbasen: