Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. juli 2018

Hvilke små bladbiller (Longitarsus) på perikon?

D.22.7.2018 fandt jeg 2 stk. af nedenfor viste bille i Virksund, på stor åben eng med vissent græs, forskellige visne urter, lidt (grå)bynke, blomstrende rejnfan, og een enkelt blomstrende perikon (arten ufortalt). Alt i alt et for denne sommer karakteristisk syn: det meste fuldstændigt afsvedent og indtørret.

På den eneste blomstrende perikon fandt jeg to bladbiller som her vist. De var små, men desværre husker jeg ikke helt min bedømmelse af størrelsen og fik ikke taget noter om det. Jeg TROR, de var omkring 3 mm lange, men her er marginaler vist vigtige, og dem kan jeg ikke levere.

Jeg er gennem læsning blevet sikker på, at de er af slægten Longitarsus, og jeg har også forsøgt at komme nærmere end det. Men jeg har det svært med nøgler, når mange af de afgørende karakterer ikke rigtig er kommet med på eens billeder osv. Jeg fandt ingen med perikon som foretrukken værtsplante, men i denne sommer kan meget jo være gået til undervejs i varmen og tørken, og et eller andet sted SKAL dyrene jo være...

Jeg sender 3 billeder.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: