Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. august 2018

Soløje-alant eller strand-loppeurt?

Jeg fandt denne plante på Nordre Kirkegård i Århus i går, hvor den stod i en udtørret græsplæne. Den er ikke helt vild, men jeg vil nu alligevel gerne have den artsbestemt.

Stængel er hvidfiltet. Bladene er hvidfiltet, lancetformede, svagt savtakkede. Kurven er knap 3 cm i diameter. Skivekronen er let mørkere end randkronerne. Randkronerne er 0,8 cm til 1,3 cm - alt efter om kronbladene eller hele randkrone med fnok måles.

Jeg vil ikke mene, at bladene har tydeligt hjerteformet grund, hvilket passer med soløje-alant.

Til gengæld har den en aromatisk duft, når man nulrer et blad, hvilket skulle være et træk for strand-loppeurt.

Umiddelbart kan jeg ikke finde sammenvoksede skæl omkring fnokken (som loppeurten skal have), hvilket igen får den til at passe med soløje-alant.

Kan det passe, at det er en af disse to planter eller er jeg faret helt vild?

Så nu vil jeg glæde mig til at høre en afgørelse.

På forhånd mange tak

- Astrid


Foto: Astrid Maagaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: