Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. august 2018

Massalongia ruber - ny galmyg for DK

En af sommerens ture gik til det nordlige Jylland da Lars Thomas og jeg har nogen "hvide pletter" på kortet deroppe. Og med muligheden for at få både Toplærke og Iberisk gransanger på listen blev det området mellem Hirtshals og Skagen.

Mandag 23/7/18 blev så dagen hvor Grenen og Milen skulle besøges. Ved frokosttid ledte vi ihærdigt efter en rasteplads med borde/bænke og i desperation kørte vi til Den Tilsandede Kirke, som ellers ikke stod på to-do-listen. Men her var kiosk og borde! Efter en god frokost kunne vi jo lige så godt være lidt kulturelle, når vi nu var kommet helt derud.

På vej til Kirken kunne man jo passende tjekke for diverse obs-bare ting. Et birkeblad med mine blev set lidt an, og vurderet egnet til foto mhb på ID, der sad dog noget snask på midten, som ikke ville af. Det var en galle! Så kom hele bladet i et glas.

Så sidder man i daglistuen på B&B med hele feltudstyret, lupper, pc´er og håndbøger og nøgler sig frem til Massalongia ruber. Og det eneste vi kunne finde på Allearter.dk med det slægtsnavn var en lav! Nå, så må man hellere se om det nu også var en galle, så skalpellen kom frem og et forsigtigt snit fik da to unge larver frem i bulen.

Vi lagde alle billederne op på FB i Galle og Miner gruppen og taggede Hans Henrik Bruun, der bekræftede ny DK-art, men gerne havde set mere udviklede larver. Så hvis nogen skal til Skagen, så smut lige forbi den Tilsandede kirke og tjek birketræerne langs stien! ;-)

Nu har jeg lavet en tråd her på F&N med større fotos

www.fugleognatur.dk...show_message

Gallen kan minde lidt om Reselieella betulicola, som krøller bladet meget, da den bliver dannet tidligt:

www.fugleognatur.dk/artintro...

Galmiden Eriophyes leionotus kan også ligne på oversiden, men er håret på undersiden:

www.fugleognatur.dk/artintro...


Foto: Linda kjær-Thomsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: