Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. maj 2008

Dagens tilbud: ozonium + blækhat

Jeg har fået forståelsen af, at man mener, der er en eller anden forbindelse mellem ozonium (som man ikke rigtigt har fundet ud af, hvad er, og som vel rubriceres under imperfekte svampe) - og arter fra hus-blækhattegruppen.

Her til formiddag kom jeg forbi den trækævle, hvor der vokset ozonium i betydelige mængder et par år. Det gør der stadigvæk. Men i dag var der tillige blækhatte på, vel en eller anden fra husblækhattegruppen. - Se foto!

På fotoet ser man blækhattene, som er kommet frem efter de sidste dages meget regn, samt det lidt sammensunkne ozonium,som ses lige over og bagved svampene.

Hvis nogen vil undersøge det nærmere, vi jeg godt - inden for de næste dage - sende belæg af ozonium + blækhat. Blækhatten er let fordærvelig og skal nok ikke ligge i posten mere end højst en dags tid.

Alternativt vil jeg godt inden for de næste par dage tage mig tid til at anvise stedet, så man selv kan tage belæg. Det er kun et par 100 meter fra Galgebakken, Albertslund, hvor jeg bor. Og man kan parkere på P-pladsen nord Galgebakken og rundkørslen der.

Interesserede er velkomne til at sende mig en mail eller ringe, så vi kan lave en aftale. Eneste modkrav er, at resultatet af undersøgelserne bliver offentligtgjort her på fugleognatur så hurtigt som muligt.

Venlig hilsen

Poul Evald



Foto: Poul Evald Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: