Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. august 2018

Hvilken (sjælden?) havefugl?

Jeg hørte denne fugl i min have d. 22. juli omkring middagstid. Jeg har aldrig hørt noget lignende (men er heller ikke ornitolog, men har lyttet meget til fugle i min have, og kan som regel genkende lydene uden at vide hvad fuglene hedder). Det var lidt svært at få en rigtig god optagelse fordi den konkurrerer med en meget pippende muligvis bogfinke (sorry) og nogle andre højfrekvente fuglefløjt. Jeg kunne ikke se fuglen, men jeg tror, den sad højt oppe i et poppeltræ. Den har nok været stor, for den havde en dyb stemme. Men så lavede den også en slags klik- eller tap-lyde. Måske en hakkelyd, måske med stemmen. Jeg er sikker på at de mere særprægede lyde kom fra samme fugl, med mindre der sad to underlige, nye store fugle lige ved siden af hinanden.

Lydfil på 6,2 MB, hvor flere af fuglens forskellige lyde er repræsenteret. Både "klik"lyde, "råb" eller sådan "kraa kraa"-agtige lyde, og noget sært, lidt mere syngende noget hen mod slutningen. Skal downloades fra Dropbox, men man behøver vist ikke selv have Dropbox:

www.dropbox.com...Tre-fire-forskellige-lyde-fra-samme-fugl.wav

Kort lydfil på 1 MB med lidt mere "snak":

www.dropbox.com...Mere-snak.wav


De senest indberettede arter i Naturbasen: