Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. maj 2008

Skægløs Skægmejse?

På en lille tur til rørskoven i går, så jeg denne sidde et stykke inde - som sædvanlig stort set umulig at få frit skud til. Efter at have udelukket alt, som jeg ved, det ikke er - Rørhøg, Rørhøne, Rørsanger, Rørspurv etc. - forestillede jeg mig, at det måtte være en Skægmejsehun.

Efter at være kommet hjem har jeg så gjort nogle forgæves forsøg på at få den synliggjort inde bag alt det blegfisede, som rørskoven repræsenterer af farver lige i øjeblikket. Dette, for bedre at kunne sammenligne med diverse illustrationer.

Med forbehold for den skæve farvegengivelse, så synes kalotten mig langt mere afgrænset og brystet meget lysere end hvad jeg finder i bøgerne. Er der meget farvevariation i hunnernes fjerdragt - hvis det altså er en Skægmejsehun? :-)

MVH

Kristian


Foto: Kristian Borum

De senest indberettede arter i Naturbasen: