Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. august 2018

Bladlustægen Anthocoris minki Dohrn 1860 ny for Danmark

I dag, den 21. august, gik jeg en tur rundt ved Belvedere i København efter arbejde. Da jeg nåede til nogle mindre popler, formentlig Pyramide-poppel (Populus nigra italica), bemærkede jeg en del galler på bladstilkene.

Da jeg sidste år skrev til Carl-Cedric Coulianos i forbindelse med en ny blomstertæge for landet, opfordrede han til, at vi i Danmark kiggede efter en bladlustæge, han for nylig havde fundet i Sverige, som netop lever på Pyramide-poppel på galler af Spiralgallebladlus (Pemphigus spyrothecae) og Pemphigus bursarius.

Med dette i erindringen - og en mistanke om, at de aktuelle galler var forårsaget af Spiralgallebladlus - rystede jeg poppelløvet, og minsandten om der ikke røg en enkelt Anthocoris i bakken! Den lignede umiddelbart en god kandidat til A. minki, så jeg tog den med hjem for at fotografere den. Lidt tjek af billeder på nettet tegnede lovende, så jeg oprettede en tråd her på siden:

www.fugleognatur.dk...show_message

Werner Meng var - som altid - hurtig til at svare og bekræftede glædeligvis min formodning, og han har allerede oprettet arten. Ifølge Carl-Cedric Coulianos er A. minki allerede fundet i flere svenske distrikter fra Skåne op til Västmanland og kendes desuden fra det nordlige Tyskland, så at den også findes i Danmark kan derfor ikke siges at være en overraskelse.

Vh Poul


Foto: Poul Ulrik

De senest indberettede arter i Naturbasen: