Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. september 2018

Hvilken rørhat?

Der står lige nu en masse af disse rørhatte på Assistents Kirkegården i København og det irriterer mig at jeg ikke kan finde ud af hvad det er ...

Fik mig delvist overbevist mig om at det er fersken-rørhat (som jeg ikke er bekendt med), mest fordi jeg har udelukket alle andre rørhatte. Den skulle have nogen orange korn i basis, og måske har de ældre eksemplarer det lidt men ikke tydeligt, som på nogen af billederne på svampatlas. Overser jeg noget?

Hvidgulligt kød, langsom og svag blåning, efter 5 -15 minutter. Ingen rødmen. Rør gule og ikke eller kun meget svagt blånende ved tryk. Hat okkerbrun, fint filtet (meget finere end ved f.eks rødsprukken rørhat), ikke sprukken. Hos ældre eksemplarer var der antydning af orange (gulerodsfarvede) pletter i basis, dog ikke særlig tydeligt, hos unge eksemplarer var de fraværende.


Foto: Mathias Hass

De senest indberettede arter i Naturbasen: