Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. maj 2008

17/4: Lyserøde, hjerteformede insektnet styrer!

Røverhistorien røg i serverbøvlet for et par uger siden, så her er den igen:

Holddaop. Emma har skoldkopper, så hele familien vadede op i den lokale Superbrugs for at købe en legesag eller to. Det blev til lidt sandkasseudstyr, indtil Lene opdagede nogle hjerteformede, lyserøde insektnet med et meterlangt skaft. Sådan en ville Emma gerne have, hvorimod Marie sagde nej med eftertryk.

Vi var lige akkurat kommet ud af Brugsen, da jeg i det vindstille vejr bemærkede en flyvende bille af møg-slagsen. Hurra, jeg greb Emmas insektnet og ketsjede en lakrød møgbille. Fedt.

Inden vi havde krydset vejen var tre lakrøde møgbiller og et par prodromuser endt i ketsjeren, som Emma efterhånden ganske højlydt krævede retur. Lene kunne godt se, hvor det her bar hen, så jeg blev sendt i Brugsen for at købe endnu et lyserødt net. De kiggede lidt derinde.

På vej hjem var Lene ved at dø af grin (eller fortvivlelse), men jeg ketsjede ufortrødent løs, for der var tusinder af møgbiller i luften. Ud over de tre obligatoriske møgbillearter blev det også til en flyvende barkbille i det lave sollys samt hele tre katteedderkopper, der kom svævende sammen. Flyvende sommer hos en art, man ellers ikke ser meget til.

Resten af aftenen gik med tømning af faldfælder samt en masse nøgling, så det var endnu en spændende feltdag herinde i det midtjyske.


Foto: Lene H. Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: