Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. september 2018

Skråstreg-/Stregbredpande kendetegn

Felthåndbogen og andre fagbøger skriver, at man skal kigge på undersiden af følehornsspidsen. Brun = skråstregbp, sort = stregbp. Jeg forsøger at artsbestemme ved brug af det (og fotos). Mit spørgsmål her er hvor meget der er spidsen. Fotos synes at vise, at man kan have Stregbredpander med brune følehorn hvor kun en ret lille del af spidsens underside er sort, selv om jeg synes det almindeligste er at hele eller det meste af følehornet er sort. Tilsvarende for Skråstregbredpande: normalt er hele eller store dele af følehornet brunt, men det kan være sort, bortset fra undersiden af spidsen.

Er der nogen med observationserfaring, der kan uddybe dette?

Vedhæftede foto vurderer jeg er et eksempel, hvor hele følehornet er sort, bortset fra endernes underside der er brune: Det stemmer med en Skråstregbredpande. Billedet er imidlertid taget i Næsbyholm Storskov (Midtsjælland) i juli 2018 og arten findes jo ikke på Sjælland. Så jeg bliver forvirret. Kan nogen uddybe artsbestemmelsen her.


Foto: Kurt Ramskov Laursen

De senest indberettede arter i Naturbasen: