Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. september 2018

Stor hornugle

Der har holdt stor hornugle til i området i et par år, de kommer også indimellem og sidder i nogle store grantræer på vores gårdsplads og tuder. Jeg har hængt en hundekurv op i et grantræ i udkanten af lidt skov vi har - hvilket jeg har læst nogen har fået dem til at ruge i - det gjorde de dog ikke i år, men jeg tænker, muligheden kan vel komme, vi havde også tårnfalkeredekasse oppe i 3 år, før der blev ruget i den.

Nu har en han lige været på vores gårdsplads og tudet i 1/2 time. Jeg har ofte tænkt om man kunne lokke dem, hvis man lægger råt kød ud til dem, så de ofte kommer her, og måske opdager hundekurvreden! Jeg forestiller mig et stålrør med en lille platform på, så rotterne ikke kan komme til det, på toppen af vores udhus.

Er der nogen, der ved om det har nogen virkning? Kunne måske også holde tårnfalkene i nærheden. Eller er det for meget “unatur”?

De senest indberettede arter i Naturbasen: