Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. september 2018

Drivhusedderkopper

Jeg sætter altid lidt tid af til at kigge efter edderkopper når jeg handler i mit lokale plantecenter (Odder Family Garden). Sidste år fandt jeg et eksemplar hver af Erigone dentosa, Cryptachaea blattea og Titanoeca veteranica, arter som ikke tidligere er registreret i Danmark. Jeg blev derfor lidt nysgerrig og kom tilbage til foråret hvor jeg kiggede mere grundigt. Jeg fandt ud af at både Erigone dentosa og Cryptachaea blattea ynglede ret talrigt og at der endvidere var en bestand af Mermessus denticulatus. Jeg så også et par eksemplarer af mejeredderkoppen Holocnemus pluchei som jeg havde fundet i enkelte eksemplarer tidligere og formoder nu at arten yngler på lokaliteten. Jeg besluttede mig for at undersøge om disse arter også kunne findes i andre plantecentre og i løbet af sommeren har jeg besøgt centre i Midt- og Østjylland: Plantorama Skæring, Billig Blomst Tilst, Eurogarden Tranbjerg, Hobbyhaven Hasselager, Moesgård Havecenter, Plantorama Randers, Plantorama Horsens, Plantorama Vejle og Haveoasen Herning. De fleste steder fandtes en varieret edderkoppefauna men der var også et par steder hvor der bliver sprøjtet så hyppigt at der næsten ingen dyr var. Jeg har sat nogle billeder ind af drivhusarterne herunder (dog ikke af de mest almindelige drivhusarter: væksthusspinder, fjerbenet edderkop og sorthaleedderkop).

De senest indberettede arter i Naturbasen: