Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. september 2018

Kan Smalbladet Høgeurt være så forskellige? Eller ....

Jeg er (stadig) ikke venner med de gule kurvblomster. Disse to af slagsen er begge fotograferet i Studeli Klit vest for Råbjerg Mile den 20.09.

Jeg har en ide om, at de begge kan være variationer af Smalbladet Høgeurt selv om, de er lidt aparte.

Den første (billede 1 og 2) har de tilbagebøjede spidser på de ydre kurvblade. Den ser lidt uortodoks ud, måske er den bidt tilbage nogle gange. Men når jeg sammenligner med DNNF savner jeg nogle stængelblade.

Den anden (billede 2 og 3)ser ud til at have de "rigtige" blade, men stænglen har lange hår. Kun helt oppe under den enlige kurv er den glat. A propos kurv: Jeg antager, at den over tid vil kunne præstere nogle stykker yderligere.

- Summa summarum: Kan Smalbladet Høgeurt være så forskellige? Eller ....er jeg blevet endnu mere uvenner med de gule kurvblomster?

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard


Foto: Karl Kjærgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: