Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. oktober 2018

Træk fugle...

Jeg er lidt i tvivl mht. alliker, fordi nogle steder står der at det er en trækfugl og andre steder nævnes det ikke rigtigt. :-S

Min opmærksomhed for denne fugls færden kommer fra et opslag som én person i vores lokalområde har sat op i dag:

"Vedkommende efterlyser en allike unge som bor i deres have og delvis er tam, samt den vil gerne sidde på skulderen...

Alliken beskrives til ikke at kunne finde hjem igen..."


Opslaget er skrevet på en sådan måde at det i første omgang lyder som om det var en "almindelig" burfugl der var tale om. Så jeg læste hele beskeden, men efter lidt søgen på nettet og specielt den tråd "her på siden" som omhandler denne fuglearts negative sider, så fik jeg et andet indtryk af sagen om den forsvundne allike. :-O

Det er en farlig fugl at holde i bur, men den egner sig fint til at færdes frit i naturen med de naturlige fjender den har der ! ;-)

At man kan holde undulater o.l. fugle i bur, uden at få alle fugleelskere på nakken, er mere pga. at de ikke hører hjemme i vores klima og ikke forstår hvad sne samt kulde er for en størrelse.

Hvis alliken er en trækfugl, kommer den så tilbage til sit tidligere "hjem" ?

Ellers er der mindst en "ejer" som bliver slemt skuffet.


De senest indberettede arter i Naturbasen: