Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. maj 2008

Lille mørkhat - men hvilken?

Denne er fra Borup skov 10/5 08 hvor den voksede på træstumper på en opskæringsplads.

Hatten 23 mm halvkugleformet til hvælvet og lys læderbrun (tør) med midtstillet lys (næsten hvid) hul fibret stok 4X30mm, som øverst har mønster efter lamellerne.

Hathuden er glat i midten mens den ud mod kanten bliver radiært fibret. Jeg vurderer lamellerne til mellem tæte, svagt udrandede. Spore farven er sort og ses som små korn på de mørk grålige lameller.

Ingen lugt eller smag erkendt.

Har forsøgt at nøgle den efter "Danske storsvampe" og ente i nøgle E.

Herfra er forløbet: 1-3-4-7-11-14-15 og så er jeg ved Mørkhat som jo er en vanskelig gruppe med en 20X lup.

Jeg er landet omkring Phathyrella pseudogracilis, som jeg ikke ved hvad hedder på dansk.

Jeg har også haft kig på lysstokket mørkhat som kunne være et godt bud, men så burde den lille af svampende vise slørrester på hatranden, hvilket den ikke gør.

Nogen bud ?


Foto: Tom Smidth

De senest indberettede arter i Naturbasen: