Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. november 2018

Dolichopus campestris?

Hej

Styltefluer er altså stadig en udfordring for mig, af en eller anden grund er de bare meget svære.

Jeg startede i Fonsecas nøgle, og her ramte jeg Dolichopus, det kan meget vel være at jeg allerede her er gået galt i byen?!

Men længere i nøglen rammer jeg campestris, hvilket også er tilfældet med Grichanov, som jeg dobbelttjekker med. Jeg synes det er møgsvært at bedømme de der børster på benene, dels deres præcise position og dels deres størrelse hvornår man skal medregne dem som regulær setae. Men begge nøgler har jeg tjekket alternativer hvor jeg var i tvivl, og ender i noget der slet ikke passer (fx sorte tibia, som den bestemt ikke har, og arterne bliver bestemt ikke mere plausible).

D. campestris ligger ikke umiddelbart her på siden, men der er da 66 danske eksemplarer på zmuc.

Er jeg helt skævt på den?

Klevadsengen, 10.vi.2018


Foto: Rasmus Keis Neerbek

De senest indberettede arter i Naturbasen: