Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. november 2018

Kegle-Mørkhat?

Se venligst min tråd "Glimmer-Blækhat" nedenfor! Der ER altså svaret, men da jeg er usikker på om svarene skulle forstås som en sikker bestemmelse, har jeg været ovre en 3. gang at for indsamling/fotos.

Jeg tager det i mig igen at "de blækker". Jeg havde ikke fat i én ved 2. besøg - og mener nu jeg på afstand må have forvekslet med almindelig opløsning af svampene. (At lære af dette...!)

I 3. besøg 25/11 (altså samme kvasbunke i lille bøgeskov, Søhus, Odense) var jeg heldig at der var et par "efternølere", som lignede de første løse grupper, jeg så. Blev dernæst opmærksom på at jeg jokkede rundt i sværme af meget mindre brun-hattede svampe, godt gemt i nedfaldne blade, men med samme kendetegn bortset fra størrelse og hatfarve. Har derfor nye fotos, og starter forfra her fordi jeg har klikket "Accepter" på den anden tråd, og fordi jeg jo ikke kan 100% garantere at svampene her er samme art som dem vist i Glimmer-Blækhat-tråden. Kan svampene i det mindste i denne tråd bestemmes sikkert som Kegle-Mørkhat? :-)

Mvh. Susanne


Foto: Susanne Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: