Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. december 2018

Vil nogen uddybe, hvorfor Hindbærugle har skiftet navn til Nyreplettet ugle?

Hindbærugle (Euplexia lucipara) var da et udemærket navn

- kort og klart

Og hvor mange ugler har ikke i forvejen nyrepletter ??? ;-) - så jeg er helt uforstående over for det valg

Jeg ville sige, at den i stedet burde hedde Bregneugle, da ikke mange arter lever på Bregne. Jeg har selv mødt larven på Bregne og Line har også - og den mødes åbenbart også meget på Hindbær - så hvorfor dette skift?

Selv det svenske Lygtebærer er bedre, hvis der hentydes til de meget lysende nyrepletter. Samtidig vil det trække navnet ud af den kedsommelige jungle, som mange arter har. At de alle er bygget op omkring det samme, f.eks foderplanten. Dvs. den ville mere få en egenstatus. Navnet som det er nu, siger jo alligevel ikke noget om en særlig familien - kun at den hører til uglerne.

Gode (danske) argumenter modtages med tak, da jeg er ved at navngive den til bogen og helst vil give den et GODT navn. De latinske argumenter er ligegyldige i denne her omgang

venlig hilsen Kjeld


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: