Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. december 2018

Julefluen.

Netop som jeg har tændt kalenderlyset og satte den første plade brunkager i ovnen, sætter der sig en svirreflue på vinduet i køkkenet!

Overraskelsen er stor – som et varmt pust fra sommerens hede dage.

Den danser rundt i vinduet, som har den slet ikke sanset, at i’et helt er forsvundet fra juli. Og bliver nu ret kuriøst til min barndoms juleflue, der på forunderlig vis altid dukkede op i december. Den flue var dog altid en fed spydreng, som af uransagelige årsager vågnede op til dåd. Pludselig hørte jeg den summe rundt i stuen og undrede mig over at se en levende flue, da jeg var overbevist om, at fluerne var døde om vinteren.

Men min mor sagde, at den kom hver vinter, når alle de andre fluer var væk. Og den måtte man ikke slå ihjel, da den indvarslede julens komme. Det var nu temmelig overflødigt med den historie, da det aldrig kunne falde mig ind at gøre dén eller andre fluer fortræd. ”De havde også lov til at leve”, som jeg formanede mine kammerater og andre, der gad og høre på det, når de var i færd med at pille vingerne af en indfanget flue eller bandt sytråd om kroppen på den og lod den flyve i cirkler indtil de maste den. Oh – disse barndoms minder!



Foto: Thomas Holm

De senest indberettede arter i Naturbasen: