Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. december 2018

Hercostomus nanus/germanus

Hej

Jeg har nøglet denne relativt problemfrit til Hercostomus nanus hos Fonseca. Men når jeg kører nøglen hos Grichanov, så ender jeg fint i pkt. 52, hvor valget står mellem germanus og nanus, og her synes jeg næsten beskrivelsen passer bedst på germanus. Vingerne er desværre lidt krøllede, så kan ikke rigtigt se årerne, men vingerne er ret mørke.

Hos Fonseca skal front tibia hos germanus have en tydelig posteroventral børste på front tibia, hvilket jeg tydeligt kan se når jeg googler billeder, og det har mit eksemplar ikke! Desværre synes jeg ikke at kunne finde billeder af nanus.

Synes altså der er lidt uoverensstemmelse mellem Grichanov og Fonseca, og germanus er jo den mest almindelige lader det til.

Kan den komme i mål herfra, eller skal jeg forsøge en lille vingeoperation for at tjekke årerne?

Gammelt eksemplar fra en af rodekasserne, Store Dyrehave, 2.viii.2016

mvh, Rasmus



Foto: Rasmus Keis Neerbek

De senest indberettede arter i Naturbasen: