Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. december 2018

Meget lille stylte

Nu er det ellers gået så godt med mine seneste bestemmelser, men nu ramte jeg virkelig en mur. Jeg kan ikke engang ramme slægt sikkert. 2 mm, 26 august i Nørreskov v Furesø.

Der er en sparsom uniseriel række achrostichaler, så jeg kommer hurtigt til pkt 21 i Grichanov.

Jeg startede med at synes, der var den der transversale fure, omend noget utydelig sammenlignet med hvad jeg tidligere har set. Hvis jeg påstår den er der, så rammer jeg lige igennem til Peodes forcipatus, men det lyder lidt vildt og den er vist også for stor.

Hvis jeg så siger den transversale sutur er indistinct, så ender jeg i pkt 28. Her er problemet, at jeg er meget usikker på de der dorsocentraler, da de vist er lidt hærgede, men altså enten Sympycnus eller Campsicnemus.

Hos Campsicnemus passer coxa bedst på marginatus, men vingen ikke. Med lidt god vilje er der lidt mørkt på nogle seta, og så ender jeg omkring loripes, men her er selve coxa for lys bleg til at jeg synes det passer.

I Sympycnus ender jeg i aeneicoxa, men her er coxa heller ikke korrekt i forhold til de billeder af arten jeg kan finde.

Nogen bud?

mvh, Rasmus


Foto: Rasmus Keis Neerbek

De senest indberettede arter i Naturbasen: