Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. december 2018

Hjælp til tydning af gammel etiket

Hej

Jeg sidder og bestemmer nogle gamle mosskorpioner fra Zoologisk Museums samling. En hun af almindelig mosskorpion er i følge teksten på en etiket fundet i en kokon af "Lophyrin pini" (lidt svært at læse). Finderens navn er også svær at læse (H. Borrilt?).

Er der nogen af jer insektfolk som ved hvad det er for et insekt? Jeg går ud fra at der er et nyere navn da jeg ikke kan google navnet bortset fra nogle meget gamle publikationer. Er der nogen der kender entomologen og hvad han/hun præcist hedder med fornavn?

Etiketten er dateret 4. maj 1890 og fundet er fra Aal Plantage som jeg går ud fra er Ål Plantage ved Oksbøl.

Et billede af etiketten er vedhæftet nedenunder. Den ene halvdel af kokonen er tilstede i tuben. Den er brun, ca. 3 mm i diameter og ca. 5-6 mm lang.

Mvh Jørgen Lissner

De senest indberettede arter i Naturbasen: