Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. januar 2006

Fugleekskrementer

Nu har jeg undret mig i et stykke tid, så nu spørger jeg altså her.. selvom bestemmelser af fuglehømhømer måske ikke liiige er det folk beskæftiger sig med her.

Jeg opdagede dem først på juletræet ude på terassen, der står festligt pyntet med mejsekugler og fodertårne, nogle røde tingester der lå på grenene. De har en kraftig rød farve og er 1/2 til ca. 3 cm. lange og ca. 5-7 mm i diameter. Senere fandt jeg mange rundt omkring på grunden og på marken langs det levende hegn op mod skoven. De er så røde, at de farver sneen hvor de ligger.

Først blev jeg bange for, at det var rotter, men opdagede så, at nogle af de røde hømhømmer ligger på steder uden spor i sneen samt på steder hvor jeg bestemt ikke tror rotter kommer (f.eks. gelænderet på vores terasse, der p.g.a. en skrånende grund ligger 2 meter over jorden). Så jeg er overbevist om, at det må være en fugl.

Tingesterne er faste og nogle ser ud som om de indeholder halvt ufordøjede små frø. Der er mange !

Desværre fik jeg ikke taget et billede, da mit kameras batterier gik flade. Men farven kan minde lidt henad de hyben man ofte bruger til marmelade hvor ens hænder bagefter nærmest er orange, så noget kan tyde på, at det er en fugl der mæsker sig i hyben ??

Kan nogen hjælpe mig ? Om ikke andet, så bare så jeg kan få rottefrygten udryddet.

M.v.h.

Kirsten

De senest indberettede arter i Naturbasen: