Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. maj 2008

Kender I det?

I dag var jeg ude for en af de der irriterende naturolevelser, de fleste af jer nok kender. Lidt i stil med "var det ikke en svalehale, som jeg aldrig nogensinde har set før, der fløj forbi der" og så kan man ikke finde den, eller "den der fugl...var det ikke...." og væk var den. Idag rodede jeg lidt rundt i fyrreskoven i Tisvilde Hegn efter biller og lignendes; hvad der nu kom forbi. I en gammel fyrrestub fandt jeg en død træbuk(krop med begge 2-3 cm lange sortbrune dækvinger med gullige pletter). I mit vid var jeg straks klar over, at det var en af Monochamnus-arterne, som er r..-sjældne i Danmark. Derfor ned i et gammelt diashylster og ned i lomen med fundet. Vel hjemkommet.....ingen diashylster i lomme. Nu ligger mit fund så et eller andet sted i Tisvilde Hegn eller på Melby Overdrev. For satan. Men ellers en dejlig tur, bortset lige fra at temperaturen aldrig kom over 10 grader.

De senest indberettede arter i Naturbasen: