Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. januar 2019

Indberetning af indslæbte arter

For et par dage siden fandt jeg en Helicoverpa armigera (Kriger Træk-Ugle) larve i et økologisk salathoved fra Spanien. Det fremgår af kommentarerne at omtrent alle fund i basen stammer fra importerede grøntsager.

Sidste år fandt jeg en Helcystogramma convolvuli (Sweet potato moth) larve på en Sød Kartoffel plante, dyrket fra økologiske knolde - ligeledes fra Spanien. I dette tilfælde klækkede jeg for sjov sommerfuglen.

Nogle af de indslæbte arter fra f.eks. importerede grøntsager og frugt, fuglefrø, potteplanter, træ eller for den sags skyld fra rejsekufferter/kasser kunne potentielt ende som naturaliserede arter. Enkelte med potentielle negative økologiske, sundhedsmæssige og økonomiske konsekvenser.

Det strider i øjeblikket mod retningslinierne (”Arter der indrapporteres skal leve vildt i Danmark”). at indberette f.eks. Kriger Træk-ugle, der er fundet i en pakke ærter eller et salathoved fra supermarkedet.

Ville det ikke være værdifuldt, hvis der var en ”indslæbte arter kategori” her på F&N? Det ville – på sigt- samle data om udbredelse, kilde, transportveje og eventuel spredningsdynamik i tilfælde af naturalisering.

Hvad mener andre?

Mvh. Jens



Foto: Jens Lund Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: