Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. januar 2019

Råd om indsamling og dokumentation af årevingede?

Fra denne sæson vil jeg begynde at indsamle årevingede med det formål, at de – så vidt muligt – kan artsbestemmes. Jeg vil gerne have nogle gode råd/kommentarer til, hvordan jeg skal gribe det an, og hvad jeg skal fokusere på. Jeg er nemlig ganske grøn på det felt ;-)

I modsætning til mange andre rejser jeg ikke land og rige rundt, men registrerer overvejende på en enkelt lokalitet: min egen naturgrund. På trods af ringe forhåndsviden, og på grund af tålmodig hjælp især her på F&N, er det nu blevet til 159 forskellige årevingeobser (hvor af en del ender på sp.) Så jeg har efterhånden en idé om, hvad der er almindeligt, og hvor der muligvis er noget spændende på bane. Jeg har ikke lyst til at fange (og bruge megen tid på) uinteressante arter, så jeg vil forsøge at undgå de, jeg i forvejen har fået bestemt. Og jeg vil holde mig fra de helt små. Umiddelbart vil jeg se mest efter snyltehvepse, men vil tage, hvad der ellers viser sig.

Jeg forestiller mig at indfange dyrene med net, putte dem i små beholdere, og så i fryser. Der efter fotografere dem. Det er vel nemmest, når de er døde, men måske giver det bedre billeder, hvis de er fotograferes kolde/levende? Jeg har ikke særlige lamper eller den slags, så jeg har tænkt mig at gøre det i dagslys, og bruge mit 100 mm objektiv på stativ.

Planen er så at præsentere billeder på F&N, evt. Hymenopterist forum på Facebook, og forhåbentlig få dem bestemt. Evt vende tilbage og tage yderligere fotos, hvis det viser sig relevant. Eller aflevere/sende dyrene til nogle, der vil se nærmere på dem (og evt. vil beholde dem).

Er der gode råd at hente?

Vh Jesper


De senest indberettede arter i Naturbasen: