Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. februar 2019

Hypogastrura sahlbergi, Reuter 1895 – ny springhale for Danmark.



Eller for at være helt præcis – næsten ny (kun let brugt).

Den 19.januar 2019 var Linda Kjær-Thomsen og jeg taget en tur til Odsherred. Vi havde blandt andet planer om at undersøge opskyl langs Tranevejlen lige vest for Havnsø. Vi har ellers ikke rigtigt haft heldet med os på tidligere opskylsture, men denne gang var der rent faktisk bid – om end det ikke var noget vi lagde mærke til i første omgang.

Der lå flere forskellige sammenskyllede bunker af bændeltang og andre plantedele langs vejen øst for Tranevejle, og da jeg rystede en af dem, væltede det ned i bakken med små grå springhaler i hundredvis. Der har formentlig været flere tusind af dem, for de var i stort set hver eneste klump jeg fik fat i.

Min første tanke var Podura aquatica, men de fundne dyr havde meget korte og næsten helt rette springgafler i modsætning til Poduras meget længere springapparat, hvor de to grene i gaflen buer kraftigt udad. Næste mulighed var en Hypogastrura, og her så viatica ud til at være en god kandidat. Jeg lagde nogle billeder op i en tråd på Fugle og Natur, hvor den norske springhaleekspert Arne Fjellberg kom ind over. www.fugleognatur.dk...show_message

Han var med på Hypogastrura, men mente ikke det kunne være viatica på grund af dyrenes børster.

Så var der jo ikke andet at gøre, end at sende et glasfuld dyr til Norge (Arne Fjellberg havde erklæret sig villig til at se kræene efter i sømmene) og håbe på det bedste.

Og det gav pote!

Springhalerne viste sig at være arten Hypogastrura sahlbergi – og den er ny for Danmark!! Eller rettere næsten ny. Arne Fjellberg har nemlig selv fundet den en gang før – på Skallingen i Vestjylland den 18.april 2008. Dette fund er imidlertid aldrig blevet publiceret nogen steder.

Det er det så nu! Og sammen med vores fund ved Havnsø, de to eneste hidtil kendte fund af denne art fra Danmark.

PS - den grønne og gule springhale, der også er med på billedet, er en Isotoma caerulea.



Foto: Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: