Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. februar 2019

To gange Amischa eller hvad?

I et bestemt område af min have i Malling finder jeg sommetider nogle ganske små rovbiller (~2 mm), som jeg for flere år siden har fået bestemt her i Forum til at være Amischa sp. www.fugleognatur.dk/gallery... De plejer at være som snydt ud af næsen på hinanden både hvad angår udseendet og størrelsen, og jeg har derfor ikke haft skrupler ved sidenhen at obse dem som "Amischa sp." uden at spørge en gang til i Forum.

Men idag, d.20.2.2019, mødte jeg kort efter hinanden hele 2 dyr, som umiddelbart fik mig til at tænke "Amischa" - der var bare det problem, at de to bestemt ikke var lige store, og der var også en åbenlys forskel m.h.t. bagkropsspidsens udseende hos de to. Så nu er jeg usikker på, om begge er Amischa´er, kun den ene er det, eller om ingen af dem tilhører slægten.

Det første dyr var skønsmæssigt omkring 2-2,5 mm langt. Antennerne ser her på fotoet helt sorte ud, men på andre billeder af samme dyr virker de en anelse lysere. Bagkropsspidsen forekommer helt mørk, uden metalskær.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: