Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. februar 2019

Lige en Lyn-opdatering på Larvebogen... Feb.

Det går, om jeg så må sige, strygende lige nu. Der er blevet lavet ca 15 sider blot inden for den sidste måned, flere af dem er endda dobbelt-arter (dvs 2 på hver side - hvilket betyder dobbelt arbejde ;-) )

Hver art tager i gennemsnit ca 8 timer at færdigggøre, både med research, check af alt muligt, indsætning af links - samt ikke mindst billededitering.

Samtidig støver jeg også nogle ældre sider af, som er blevet lavet i starten, men som layoutmæssigt og fotomæssigt er haltet lidt bagud. De har nu har fået sig et "løft", så det matcher med det fremadrettede niveau.

Det bliver alt for meget at nævne alle de mange leverandører af fotos, denne gang - men en fælles Tak til alle deltagere! - I er fantastiske, hver og en!

Jeg har bla. fået lavet arter, som jeg slet ikke havde turdet håbe på - og dyr, som er så lidt fotograferet, at jeg har været "langt omkring" i hele Europa for at hente fotos hjem. Her kan bla. nævnes: Kamouflagespinder (Haræyia milhauseri) - Tofarvet prydvinge (Oecophora bractella) - Evighedsblomst-pragtugle (Eublemma minutata) - Hede-glansugle (Xestia agathina) - Melbærris-dagugle (Coranarta cordigera)!! og flere øvrige arter, som nok er almindelige - men fotos er larven er ikke...

Overalt møder jeg en utrolig velvilje til projektet. Jeg er helt overvældende.

De bedste af de bedste fotografer i hele Europa deltager nu (Kimmo Silvonen, Tymo Muus, Jeroen Voogd, Patrick Clement, Nikolai Vladimirof, Philippe Mothiron (Lepinet.fr) og mange flere).

Det hele er fint sammenflettet med en mængde "amatørfotos", hvilket man kunne frygte ville give noget ustabil fotokvalitet, men i stedet synes jeg, det hele smelter sammen i en fin enhed. Det, den ene ikke har fotograferet, har tilfældigvis lige en anden mødt - og sådan går det nærmest hele tiden.

Her lige et par "vareprøver" fra den sidste tid:



Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: