Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. marts 2019

Springhalerne dør indenfor få sekunder

Jeg opdagede ved et tilfælde at en tot mos, der var hentet ind til fotografering, indeholdt masser af meget små springhaler.

Til min overraskelse lagde de sig allesammen til at dø indenfor 10-12 sekunder. Det er velkendt at døde springhaler enten lægger sig krummet sammen på siden eller fladt på ryggen - og derfor dur døde springhaler ikke til ID fotos.

Efterfølgende har jeg hentet en del totter af frisk mos ind og prøvet at ryste springhalerne ud på hhv. hvidt papir, en tallerken og en glasskål. I alle tilfælde dør de indenfor de angivne 10-12 sekunder - og det gør det jo meget udfordrende at tage fotos!

Normalt holder springhaler (iflg. min erfaring) nogle minutter efter at være hentet indenfor.

Er der mon nogen der har lignende erfaringer, en mulig forklaring og evt. råd til at undgå denne meget hurtige afgang?

Mvh. Jens





Foto: Jens Lund Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: