Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. april 2019

Særlig brakvandssvirreflue?

Jeg har begået en fejl, indser jeg. På grund af striberne på overkroppen og fordi den kraftige hvide behåring i visse vinkler fik bagkroppen til at se knapt så tilspidset ud, antog jeg overfladisk - og fejlagtigt - at denne var gødnings-dyndflue (også fordi jeg netop havde noteret en anden brakvands-dyndflue med helt sort og ustribet bryst). Men som Bent Haagen Petersen ganske rigtigt i en anden tråd skriver, så flyver E. sepulchralis slet ikke i marts. Og denne er fundet 30. marts på Ærø. Desuden udelukker gode nærfotos af øjnene helt klart E. sepulchralis, da der kun er yderst sparsom behåring af øjnene. Så ingen tvivl om, at noteringen var forkert.

Men: hvad skyldes så de grå striber på dette eksemplar? Er det en sydlandsk, der har bevæget sig nordpå? Er det en særlig ærøsk udgave? ;) Eller ses disse grå striber simpelt hen af og til, selv om de ikke burde være der?

Da jeg forsøgte at finde andre tilsvarende eksemplarer på nettet, havde jeg umiddelbart ikke det store held.


Foto: Michael Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: