Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. april 2019

Er dette en Polytrichastrum longisetum - Mose-jomfrukapsel

Hej.

Jeg fandt en jomfruhår/jomfrukapsel i dag på Lønborg Hede som jeg ikke umiddelbart kunne genkende så jeg tog dem med hjem. Jeg er kommet frem til at det er en Polytrichastrum longisetum men da jeg ikke har set sådan en fætter før vil jeg gerne have det be- eller afkræftet hvis der er nogen der tør lave en vurdering af mit fund.

Hvis det ikke er til at vurdere så skriv endelig også det så må jeg tage den med til mosbestemmelse på onsdag.

Den er ca. 3 cm høj over substratet. Der er tænder på bladrenden og jeg synes at bladene er meget tilbagebøjede og så synes jeg at bladene har en ret bred hindekant. I tværsnittet af bladet kan jeg se at lamellernes randcelle er rund. Jeg har sat billeder ind nedenunder så kan I jo se om I er enige i de karakterer jeg mener jeg kan se og om I er enige i arten.

Igen hvis I mener at grundlaget for at sætte art på ikke er til stede så skriv gerne det.


Foto: Tilbagebøjede blade

De senest indberettede arter i Naturbasen: