Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. april 2019

Lyslokning

Der dukker jævnligt spørgsmål op omkring lyslokning. Tanken med dette indlæg er at samle metoder og erfaringer til gensidig inspiration og introduktion.

Jeg håber derfor at de erfarne vil bidrage med oplysninger om deres grej, opstillinger og erfaringer.

I det følgende præsenteres en opstilling med myggenet, som indtil nu har virket overraskende godt og som jeg har tænkt mig at anvende resten af sæsonen.

Lyslokning med mosquito net:

Nettet, et rundt mosquitonet, fås på nettet til under 200 kr. Det hænges op i den indbyggede ring i toppen via en overhængende gren eller lignende, således at der er omkring en halv meter frihøjde i bunden og det kan hejses op og ned med en snor.

Toppen af nettet vil med en frihøjde på en halv meter være oppe i ca 3 m højde.Bunden af nettet sikres og udspændes med barduner og træpløkker. Jeg bruger klemmer og billige spisepinde af bambus til bardunerne, men man kan jo selv lave pløkkerne. Træpløkker har den fordel, at det ikke gør noget, hvis man skulle glemme/overse pløkker på stedet – og de beskadiger heller ikke plæneklipperen, hvis man opstiller i haven.

Næsten alle natsommerfugle (anslået over 95%) sætter sig roligt på ydersiden af nettet, ihverfald i øjeblikket (tidligt på sæsonen). Det kan ændre sig senere på sæsonen, hvor der ofte er dyr, der ”kravler” på jorden frem mod lyset.

Der er ikke brugt æggebakker i denne opstilling. Lampen står på en omvendt spand i en flyttekasse. De få dyr, der (i øjeblikket) bevæger sig ind under nettet, vil sætte sig i eller på papkassen. Kassen fungerer også som transportkasse til alt grejet. Kassen med lampen står på et hvidt lagen under midten af nettet.

Lampen er en 250 W OSRAM HQL (MBF-U) De Luxe, der kræver en drosselspole og 220/230 volt. Den har nu holdt i 9 sæsoner.

Fordele:

o Nettet er let at transportere.

o Bliver ikke jordslået og muggent. Let at rengøre.

o 360 grader stærk lyslokkeeffekt.

o Giver 22m2 udvendig stærkt lysende overflade og 44m2 overflade som insekterne kan sætte sig på (med den indvendige side).

o Virker om dagen som en kæmpe insektfælde (fluer, tæger, bier, biller) – hvis man lader nettet hænge.

o Er (iflg. mine erfaringer) en hel del mere effektivt end den traditionelle opstilling. (lokker mange flere dyr)

Ulemper:

o Kræver en overliggende gren eller lignende som nettet kan hejses op og ned fra. Den skal være mindst 3 m ovenover opstillingen

o Tager lidt længere tid at stille op end den traditionelle opstilling.

o Nettet er forholdsvist vindfølsomt og kan ikke anvendes, hvis det blæser mere end 3-4 m/s på opstillingsstedet.

o Man kan ikke beskytte øjnene mod UV lys på samme måde som ved en traditionel opstilling (hvor man vil undgå at kigge direkte på pæren).

o Man skal hejse nettet ned for at kunne se på dyr der har sat sig højest oppe på/i nettet.



Foto: Jens Lund Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: