Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. maj 2004

Nyt jysk fund af næsehornsbille

D. 22 april 2004 blev der her på www.fugleognatur.dk rapporteret en død næsehornsbille fundet i Auning på Djursland. Da arten ifølge Den Danske Rødliste ikke er registreret fra Århus Amt efter 1960 tog jeg kontakt til finderen Rikke Danielsen for yderligere verifikation.

Rikke sendte mig 5 billeder, og for at få verificeret at det det virkelig var en næsehornsbille og ikke en lignende art, videresendte jeg billederne til Palle Jørum. Han er manden bag rødlistningen af billegruppen torbister, som næsehornsbillen hører under. Palle Jørum sendte hurtigt svar tilbage:

”Det er hævet over enhver tvivl at der er tale om en næsehornsbille. Og det er også rigtigt at arten ikke er registreret fra Århus Amt efter 1960 - og at den i det hele taget ikke er registreret fra det faunistiske distrikt EJ (Østjylland) på denne side af 1960. Jeg erindrer dog at Toke Skytte , Naturhistorisk Museum i Århus, for år tilbage omtalte en indberetning, museet havde fået om optræden af larver af næsehornsbille ... men nogen sikker identifikation blev der vist ikke foretaget. Så når du spørger, om det er "første gang i over 40 år, at der ses næsehornsbille i amtet", så kan jeg sige ja til det i den forstand at det er første gang arten registreres "officielt", men at der jo sagtens kan være folk uden for de billesagkyndiges kreds, der har haft kendskab til forekomst af arten. Det er jo så styrken ved din hjemmeside, at folk uden for de "normale cirkler" kan komme på banen med interessante observationer.”

Arten yngler normalt i enten gærende savsmuldsbunker eller - især i nyere tid - store halmballer eller anden form for kompost. Et opkald til Rikke fik klarlagt, at billen var fundet ved firmaet Lypi-Auning I/S der netop producerer flis og brændselspiller.

Du kan læse mere om næsehornsbillen i Den Danske Rødliste på redlist.dmu.dk


Foto: Rikke Danielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: