Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. april 2019

Kan Lesteva longoelytrata også se sådan ud?

Jeg er ved flere lejligheder siden 2017 stødt på Lesteva longoelytrata i min have i Malling. D.29.4.2019 fandt jeg, på praktisk taget samme sted i haven, hele 2 dyr med Lesteva-agtigt udseende og af samme anslåede størrelse (som jeg dog ikke kan komme nærmere end ca. 4 mm). Det ene dyr lignede fuldkommen mine tidligere fund af longoelytrata, men det andet - nemlig denne tråds dyr - forekom lidt anderledes. Dels var vingedækkerne markant rødbrune i farven (hvor mine andre fund har haft gråligsorte vingedækkere, måske med et svagt brunligt skær), og dels havde dyret to markante fordybninger på pronotum, hvilket ingen af mine andre fund har haft. Benfarven var måske også rigeligt mørk.

Mine fotos blev ret dårlige, så jeg har kun 2, som jeg umiddelbart har lyst til at vise frem. På det første ses de omtalte fordybninger på pronotum meget klart.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: