Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. maj 2008

Græshoppesanger

Har i nogle uger gået og undret mig over, hvilken fugl det mon kan være, som lyder fuldstændig som en racercykel i frigear. For sådan kan jeg bedst beskrive sangen/lyden. Et monotont, langvarigt, hurtigt tjitjitjitji..., kort pause og så forfra igen. Jeg har hørt den næsten hver dag, når jeg går tur ved Tinglev Mose, men det er endnu ikke lykkedes mig at få øje på fjerkræet, der er godt gemt i sivene eller sidder skjult mellem tagrørene. En svag silhouet er det blevet til, men så heller ikke mere. Så nu har jeg lyttet til stort set samtlige mulige fuglestemmer på fugleinfo.dk, og jeg er (næsten) ikke længere i tvivl. Efter lyden at dømme, er der tale om en græshoppesanger. Men for nu at være helt sikker ... er der andre fugle, som det også kan være - altså som lyder lidt a la græshoppesangeren? Hvis ikke, så er "min" fugl hermed erklæret for at være en græshoppesanger.

De senest indberettede arter i Naturbasen: