Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. maj 2019

Gallmyggen Xylodiplosis nigritarsis i Danmark

X. nigriventris ble beskrevet som ny for vitenskapen av Zetterstedt i 1850 fra Danmark. Siden ser det ikke ut til å være noen rapporterte funn fra Danmark. Arten har et meget spesielt levevis: Hunnene legger egg i de åpne kapillærrørene på ferske eikestubber tidlig på våren. Larvene lever nede i rørene og er ferdig utviklet på ettersommeren. Når de lange smale larvene skal ut for å forpuppe seg i jorden går de ut på stubben og biter seg selv i halen mens de spenner muskulaturen inntil taket glipper. Og da spretter de av gårde med glade hopp inntil de havner ved foten av eikestubben. Fullvoksne larver kan tvinges opp ved å helle vann over stubben.

Jeg observerte eggleggende hunner og hoppende larver i Norge for mer enn 50 år siden. Så glemte jeg hele saken inntil jeg på ny fikk se massevis av gallmygghunner i ferd med å legge egg på ferske eikestubber i slutten av mars utenfor Tønsberg i Norge. Og det viste seg at arten var ukjent fra Norge (Artskart). De følgende ukene ble det mange observasjoner i samme området.

I midten av april var jeg noen dager i Silkeborg. På en eikestubbe i skogen nær Vejlsø fant jeg to hunner i ferd med å legge egg. Første funn i Danmark på 170 år? Det er visstnok kun X. nigritarsis som opptrer på denne måten i Europa. De danske eksemplarene vil inngå i et norsk barkodeprosjekt for å klargjøre systematikken hos norske gallmygg. Så får vi se om det blir en match eller om det kan skjule seg flere arter i dette komplekset.

Så her er min oppfordring: Nå er flyvetiden for arten antagelig slutt i Danmark. Men til neste år - i mars/april - ta en kikk på stubber etter eiketrær som er kappet ned i løpet av høsten/vinteren. Eller, hvis du har en stubbe i hagen som ikke er eldre enn fra siste høst, hell vann over den i august/sept. og se om det kommer larver opp!

Bildet viser en norsk eggleggende hunn fra april i år.


Foto: Arne Fjellberg

De senest indberettede arter i Naturbasen: