Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. maj 2019

Ret Hypnum resupinatum-lignende mos

Hej.

Jeg har fundet et mos jeg i første omgang troede var en Hypnum resupinatum - ret cypresmos men jeg er ikke sikkert på at det er rigtigt ved nærmere eftersyn.

Jeg fandt den på en bøgestamme i skoven bag musset ved Hjerl Hede.

Jeg synes blad- og grenstillingen er rigtig men når jeg sammenligner den med det eksemplar jeg har i herbariet så er farven noget grøn i stedet for den mørkegrønne metalliske farve jeg har derhjemme i gemmerne. Den jeg fandt voksede i skygge så jeg ved ikke om det kan give mosset, den lysere farve.

Formen på stængelbladet er også noget anderledes end det er er afbilledet i nationalnyckeln men jeg synes jeg kan finde eksempler på fugleognatur der minder meget godt om min.

Jeg har kigget på foreslået forvekslingsmuligheder i nationalnyckeln og den britiske feltguide men det bliver jeg ikke klogere af.

Er der nogen der kan hjælpe med hvilken art det er eller hvad jeg skal undersøge for at blive klogere?


Foto: Første billede af mosset

De senest indberettede arter i Naturbasen: