Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. maj 2008

tur i skovmosen

Mit kendskab til "småkryb" er ret begrænset,så det fine vejr lokkede mig i Sønderskoven,hvor der ligger en pragtfuld naturperle i form af en gammel mose.Den blev ryddet for træer for en del år siden,og er nu et eldorado for nørder af alle slags.

Idag var luften fuld af guldsmed,libel,vandnymfe og meget andet kryb,så det tegnede godt :-)

Det varede ikke så længe før kortet i mit kamera var næsten fyldt,og jeg havde flere arter som skulle bestemmes hjemme ved skærmen.

Da formiddagen var omme og det var tid at gå hjemad (maven knurrede helt gevaldig),kom der pludselig en lille ildkugle susende forbi mig.Der lød en svag brummen fra den,og det varede selvfølgelig ikke længe inden jeg var klar over at det var en bille af en slags,men en fantastisk en.Den skinnede som blank metal,så kraftigt at den ligefrem lyste i solen.

Den fløj hurtigt og mere let end de andre klodsede biller.

Den drønede længe rundt og søgte,men pludselig fløj den ned bag en gammel træstub.

Da jeg kom derom var den allerede ved at grave sig ned,og jeg nåede lige at få et billede inden den var helt væk.

Det viste sig at det var en Kobberguldbasse,og det var min første obs af denne flotte bille.

Hvor findes der dog mange forunderlige skabninger!

Hilsen Sv.O.


De senest indberettede arter i Naturbasen: