Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. maj 2019

Lille præstekrave med ungarnsk farvering

I forgårs, 18/5-19 var jeg heldig at se en lille præstekrave med en lille rød farvering (med med to hvide tegn) på Kjul Strand/Hirtshals Øststrand.

Den lille farvering var på højre bens tibia (stykket over "knæet"), mens der på venstre bens tibia var en ukodet orange farvering og en metalring på tarsen (stykket under "knæet").

Med mobilens internet kunne jeg se, at der ikke var nogle projekter på www.cr-birding.org/colourprojects som passede, og da fuglen var for aktiv til at kunne aflæse metalringen med teleskop, så prøvede jeg at tage en masse fotos.

Mit kameras autofokusering gjorde det ikke ligefrem nemmere, men efter næsten 500 fotos trillede jeg hjem og var sq heldig at have et par håndfulde brugbare billeder af hele den lille metalring!

Øverst stod der BUDAPEST og derunder var der 7 tegn (bogstaver og cifre) - og en mail med info og en god håndfuld fotos blev sendt til Hungarian Bird Ringing Centre (til en mail fundet på euring.org).

Allerede i dag kom der svar:

Fuglen blev ringmærket som 1k 19/8-18

Place: Fertőújlak (Borsodi dűlő), Győr-Moson-Sopron, Hungary , Geocoordinates: 47°40´55"N 16°50´25"E

Biometrical data: Wing length (mm): 120; Tarsus: 25.1; Fat score: 3; Pectoral muscle: 2; Weight (g): 32.6;

Catching method: Passive walk-in / maze trap

Distance: 1,193 km; 340 degrees

Elapsed time: 0 year(s) 8 month(s) 30 day(s) [272]

Mvh LP



Foto: LP (farvering sløret)

De senest indberettede arter i Naturbasen: