Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. maj 2019

Almindelig eller Krat-træsvirreflue?

Der er jo ikke meget forskel på dem, kan jeg forstå. Men er der andet at gå efter end længden af de sorte hår på baglåret? Har Almindelig træsvirreflue eks. lysere brystparti? Det kan snyde på mit billede på grund af den høje iso, der er brugt, men ud fra sammenligning med andre billeder på nettet og i arkivet, ser denne måske umiddelbart lidt lysere ud end Krat-træsvirreflue.

Jeg er selv lidt splittet, for omvendt synes jeg ikke, at disse hår stritter væsentligt mere end mange af dem, der ligger rubriceret under Krat-træsvirreflue i arkivet på F&N.

Og så ville jeg i øvrigt helt klart have vurderet denne til at være over 10 mm. (mere henad 15 mm.), hvilket også er lidt sært. Jeg fik oven i købet god tid til netop at vurdere den side af sagen. Men ingen af dem bør jo være over 10 mm. (men måske er det bare en særlig ø-udgave ;))

Fundet i dag, 27-5-2019 på Ærø.



Foto: Michael Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: