Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. januar 2006

Fiskeørn i Rødhus?

Jeg mener jeg så to fiskeørne mellem Rødhus og Hune (Vendsyssel) søndag 8. januar 2006. Kan det passe??

Jeg så på afstand en mærkelig fugl, der fløj ret lavt over terrænet. Min første indskydelse var fiskehjere på grund af det rolige vingeslag og lange vinger, men den var for lille og vingerne for smalle.

Senere kom én til i samme retning og med samme tempo, og da jeg kom nærmere kunne jeg se, at den var for lys til at være hejre. Da mindede den et øjeblik om en stor måge, der var (symmetrisk) beskidt. Den holdt skuldrene højt, og de slog mig at det var en rovfugl, og i næste øjeblik at farvetegninger da mindede om fiskeørn, som jeg ganske vist aldrig har set.

Hjemme slog jeg den op, og blev nærmest sikker, men fiskeørnene er tilsyneladende sydpå for tiden?

Er det sandsynligt at det har være en fiskeørn, på denne lokalitet og dette tidspunkt af året?

/Venlig hilsen Henrik K. Sørensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: