Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. juni 2008

Rank Surkløver?

DNNF omtaler tre arter Surkløver (pg. 367):

Oxalis corniculata, Nedliggende Surkløver

Oxalis fontana, Rank Surkløver

Oxalis dillenii, Stiv Surkløver

Endvidere findes der en Oxalis exilis, Dværg-Surkløver, ser jeg på F&N.

Stiv Surkløver vokser i min have som ukrudt. Jeg kan derfor med sikkerhed sige, at planten er spontant til stede.

Når jeg har bestemt den som Stiv Surkløver, er det ud fra disse forhold:

1. Den har ikke udløbere, og stilken er ikke nedliggende ejheller rodslående. Stænglen står ret op. Det skulle udelukke, at der kunne være tale om Nedliggende Surkløver (som også kan have tilbagebøjede frugtstilke) samt Dværg-Surkløver, der ligeledes er nedliggende (siges det på nettet). Stænglen er så stiv, at man kan "brække/knække" den.

2. Fodflige er til stede. Det skulle udelukke, at planten kunne være Rank Surkløver.

3. Fodfligene er meget små, smalle og hårede.

Jeg har valgt et foto, der viser plantens tilbagebøjede frugtstilke samt fodflige, jf. illustrationen i DNNF.

Jeg skal tilføje, at jeg tidligere (vist i februar) har forhørt mig i Forum vedr. planten, som jeg da antog var enten Nedliggende eller Rank Surkløver, baseret på billeder fra sidste år. Poul Evald forsøgte at komme frem til en konklusion. Jeg er ked af at have spildt hans tid; jeg burde selv allerede da have inkluderet Stiv Surkløver i mine overvejelser.

Med venlig hilsen

Jørn



Foto: Jørn Ivar Qvonje

De senest indberettede arter i Naturbasen: