Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. juni 2019

Hvilke nordamerikanske biotoper (stater) er sammenlignelige med Danmark - generelt set?

Hej!

Til brug for et mindre komparativt forskningsprojekt har jeg brug for at kunne sammenligne miljødata indsamlet for Danmark med tilsvarende data indsamlet i en eller flere udvalgte stater i Nordamerika.

For at data kan blive mest muligt sammenlignelige, forestiller jeg mig det optimalt at anvende de nordamerikanske biotoper (stater), der måtte være mest sammenlignelige med den danske biotop generelt set.

Målt ud fra breddegraderne kunne man tage udgangspunkt i en eller flere af de sydlige stater i Canada, f.eks. British Columbia, Alberta/Saskatchewan/Manitoba, eller Ontario/Quebec, datasæt for disse tre områder foreligger allerede.

Antageligvis ville jeg dog tro, at der generelt set er stor forskel på biotoperne af hhv. øst- og vestkysten samt det indre område af Canada/Nordamerika, så spørgsmålet er hvilke argumenter, man bør lægge til grund for valg af stater/data. Er der nogen af jer, der har viden på området?

På forhånd mange TAK!

Hilsen Henrik

De senest indberettede arter i Naturbasen: