Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juni 2019

Gigant hveps

Hejsa.

For ca. 1½-2 måneder siden (skrev desværre ikke datoen ned), så jeg et ”uhyre” sidde på mit vindue. En gigantisk hveps.

Efter et par sekunders målløs stirren, må jeg indrømme, at jeg tog flugten, da jeg ikke var sikker på, om den var udenfor eller indenfor..

Min første tanke var, at det umuligt kunne være en dansk hveps.

Siden har jeg så researchet lidt, og så endelig i dag fået meldt mig ind her, for at høre nærmere.

Ud fra hvad jeg har læst, må det nok være en dronning af stor gedehams – men afhængig af hvor man læser, varierer det, hvor stor en sådan dronning kan blive. De fleste - jer inklusive – skriver op til 3,5 cm, men den var klart større! Et par steder har jeg set 3,8 cm. og det passer bedre, selvom jeg gladelig ville sige 4+ (umiddelbart efter ville jeg have sagt 4,5-5!). Et indlæg, med flot billede, af Ib Fagerlund fra 2012, siger ”tæt på 40 mm.”, og I verificerer, at der er tale om stor gedehams.

Så, mit 1. spørgsmål er vel egentlig, om ikke I skulle ændre beskrivelsen af størrelsen? Alt andet er forvirrende. Medmindre der kunne være tale om en anden, større, art?

Dernæst: Er stor gedehams en oprindelig dansk hveps? I min søgen er jeg stødt på artikler, som siger, den oprindelig hører hjemme i sydøst Europa, men har været i Syd Danmark, og nu gradvist breder sig op over Danmark grundet klimaforandringer. I siger ca. det samme. Mit gamle ”Lademans Dyreleksikon”, som vel er fra 70´erne, nævner den dog som dansk..

Jeg bor selv i Aalborg, hvor den tilsyneladende er ”nybygger”..

Undskyld mit lange indlæg, men gigant-hvepsen har svirret i mit hoved længe! Ikke mindst, da jeg i forvejen er allergisk overfor visse dyr, og ikke ved, om det også kunne gælde hvepse.. Føler ærefrygt, men desværre med tryk på frygt...

Er i øvrigt stor naturelsker, men med mest fokus på fugle og pattedyr, ved ikke meget om insekter.

Hilsen Dorte Balsgaard


De senest indberettede arter i Naturbasen: