Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. juli 2019

Røde hedelibeller, generelt?

Hej, jeg undres lidt over det generelle billede jeg ser lige for tiden som ny udi guldsmede i mit lokalområde (Aarhus V).

Der er masser af små gul/orange libeller og så vidt jeg indtil nu har fået skudt makro-fotos af, ser de fleste/alle ud til at være med helt sorte ben og T på ryggen og derfor blodrød hedelibel (hun eller ung han - hvordan kønsbestemmer i dem?). Derfor var jeg umiddelbart ganske overbevist om, at de røde jeg så flyve i samme områder jo naturligt måtte være de udfarvede hanner af blodrød, men indtil videre har de alle været rådåret hedelibel ved nærmere eftersyn, sorte ben med lidt lyse striber på, brun thorax og røde øjne med blå under/bagside, slf. ud over de røde årer i vingerne.

Det undrer mig derfor, hvor er de røde hanner af blodrød henne og hvorfor er blodrød pludselig så udbredt her?

Og burde der ikke også være nogle af de gule/orange små libeller der er af almindelig hedelibel eller stor hedelibel? Skyldes det klække- og flyvetider eller skal jeg bare have fotograferet en del flere for at se det fulde billede?


Foto: Jeppe Lyngsø

De senest indberettede arter i Naturbasen: