Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. juli 2019

Frøtægenymfe - Drymus sp.?

Denne unge frøtægenymfe blev set d.12.7.2019 i Virksund. På billedet sidder den på en stofpose, som havde ligget på jorden, mens jeg observerede andre ting. "På jorden" vil sige i højt græs i skov/moseområde, her er også lidt hedelyng, og der findes høje graner meget nær ved.

Jeg har her i Forum fornylig spurgt om en ekstremt lignende frøtægenymfe, som blev kaldt Drymus sp. www.fugleognatur.dk...show_message Nu vil jeg bare lige spørge, om Drymus sp. også (stadig) vil være det rette navn til denneher? Lars Skippers bog om frøtæger, som er mit referenceværk her, har ikke nær så mange nymfebilleder i artsbeskrivelserne som den tidligere bog om blomstertæger, og jeg ved simpelthen ikke, om der er andre frøtægeslægter, hvis nymfer kunne forveksles med denne. Hvis dyret her ikke kan henføres til enten Drymus eller en evt. anden slægt, skal den selvfølgelig slet ikke obses. Kan den få slægtsnavn?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: