Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. juli 2019

Ny dansk mosskorpion

Hej

Jeg fandt i går adskillige eksemplarer af mosskorpionen Microbisium suecicum ved Brakør Skov på nordsiden af Horsens Fjord. Denne art er så vidt jeg er orienteret aldrig tidligere registreret i Danmark. Den er kendt fra Sverige og Tyskland og er derfor en forventelig art. Fundet blev gjort på sandet forland nedenfor skoven og tæt på stranden (UTM 560450 6190790).

Jeg ledte efter skæv vindelsnegl og i den forbindelse trak jeg draphavre, strand-svingel og rød svingel op og sigtede rødderne over en bakke. På denne måde fandt jeg hurtigt adskillige eksemplarer (4 voksne og ca. 10 juvenile). Da det er en meget lille art med en kropslængde på kun ca. 1,5 mm (dvs. voksne er på størrelse med deutonymfen af almindelig mosskorpion) troede jeg først at det var små juvenile eksemplarer af almindelig mosskorpion jeg havde fundet, men de meget korte fingre i klosaksen vakte min interesse og hjemme kun jeg se i stereoluppen at der var tale om M. suecicum.



Foto: Microbisium suecicum, voksen - ikke kønsbestemt

De senest indberettede arter i Naturbasen: