Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. juni 2008

Spørgsmål om Gøgeurt(er) o.a

Hej Igen F&N

Idag har jeg været ud at se om jeg kunne genfinde forskellige Gøgeurt fund fra tidligere.

Lokation 1 var ..måske pga. tørke ? stort set gået til

jeg havde forventet +100 planter men fandt 2 ...

Jeg fandt dog 1 stk maj gøgeurt og 1 stk kødfarvet gøgeurt men den sidste er jeg noget usikker på. Hvis nogle ville være søde at se her homepage.mac.com/swlrx/which1/

her er der tale om en og samme plante som jeg ikke umiddelbart kan bestemme. Jeg fandt kun den ene. Og ud fra tidligere tror jeg det er Kødfarvet Gøgeurt.

og her Maj Gøgeurt homepage.mac.com/swlrx/which2/

er en eller anden sød at give mig en ide om jeg har ret ?

Heldigvis tog jeg et andet sted hen ( 12km fra første sted ) og fandt en voldsom stor bestand af Maj Gøgeurt fordelt over et areal på ca 3 fodboldbaner. Der er taler om en stor naturaliseret kalkgrav med hesteafgræsning. Fandt i samme område et større kalkvandhul med en voldsom stor bestand af salamandre sp .... turde dog ikke gå tæt på kant da de var stejle og glatte ( taler af erfaring :=) )

I denne kalkgrav fik jeg disse arter homepage.mac.com/swlrx/which3/ jeg kan umiddelbart godt genkende alm. Maj Gøgeurt men er der her også tale om at jeg har fotograferet en Kødfarvet Gøgeurt og hvilken gøgeurt er den "hvide" art ? ( homepage.mac.com...large-5 ) bare en "afdanket" udgave af Kødfarvet Gøgeurt ?

På forhånd mange tak for hjælpen

Stephan

PS: hvis du kan hjælpe vil jeg obs''e dem ind.


De senest indberettede arter i Naturbasen: